Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2010-02-04

Modelling and control design for a semi active vehicle damper

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.

Företaget och bakgrund
Öhlins Racing är marknadsledande på avancerad fjädringsteknik för fordon och motorsportindustrin. 97% av vår försäljning går på export och våra största marknader är Europa, Japan och USA. Vårt huvudkontor är beläget i Upplands Väsby och vi är idag 200 anställda och omsätter 450 Mkr.
Mer information om företaget finner du på www.ohlins.com

CES är vår ventilteknik för elektriskt ställbara stötdämparsystem, ventilen används idag på en rad olika stötdämparapplikationer som omfattar allt ifrån tävlingsfordon till serieproduktiondämpare för bilindustrin. CES ventilen är en elektro- mekanisk tryckregulator specifikt utvecklad för att möta de tuffa kraven som finns inom fordonsindustrin. Ventilen kombinerar en liten formfaktor med ett stort justerområde med en extremt snabb responstid, dessa egenskaper gör produkten unik inom sitt område.

Avdelningen R&D Mekatronik ansvarar för att ytterligare fördjupa kunskaperna inom elektroniskt styrda stötdämparsystem samt att forska och utveckla ny teknologi för framtiden.

Detta dokument summerar innehållet i exjobbet med målet att undersöka metoder för att i realtid reglera stötdämpare för högpresterande fordon.



Syfte och problembeskrivning
Examensarbetet syftar till att öka kunskapen om hur man kan förbättra prestanda på ett elektriskt styrd stötdämparsystem (CES system). CES systemet består av en stötdämpare som innehåller en elektriskt ställbar CES-ventil, ventilen styrs av en ECU där styrsignalen beräknas på information från en eller flera sensorer.

Arbetet är en fortsättning på ett tidigare examensarbete där en teoretisk analys gjordes av reglerproblemet.

Dämparen och CES-ventilen och bildar ett komplext olinjärt system som i dagsläget är svårreglerad. Inom ramen av examensarbetet skall en framtagen modell av systemet analyseras och ge insikt i om huruvida modellen är lämplig för reglering och implementering i ett målsystem, eller om en ny modell och reglerprincip skall utvecklas.

Målsättningen med arbetet är att finna, säkerställa och ta fram en algoritm och metod, där regleringen av dämpkraften förbättras med avseende på precision och snabbhet. Resultatet av arbetet skall sedan implementeras i ett testsystem för att sedan jämföras med dagens lösning. Jämförelsen mellan den nya och gamla lösningen kommer först att ske i labbmiljö som följs av fordonstester på racerbana tillsammans med vår testchaufför.

Den sökande skall ha läst civilingenjörsutbildning och bör ha kunskaper i reglerteknik, C/C++, modellering, simulering samt inbyggda system. Intresse för motorsport / automotiv industrin är meriterande men inget krav.


Beräknad tidsåtgång: 20 veckor
Kontaktperson och handledare: Atsushi Ishii, 08 – 54602616, [email protected]

Ansökan::
Ansökan märkt ”RDM_10-01” skickas till [email protected]
Till ansökan bifogas CV, personligt brev och betygsutdrag



  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.