Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2009-03-24

Nya marknader, nya möjligheter

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Alla studenter är välkomna att söka de uppdrag som finns i Hälsingland. Möjlighet finns även till övernattning och resersättning i rimlig omfattning. För mer information kontakta högskolemäklare Anna Bäcklund.
Tel: 0651-188 08, 070-262 83 00. E-post: anna.backlund@almi.se
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Företaget:

Bok och Tryck i Bollnäs har en lång och stolt historia bakom sig med start redan 1921. En viktig del av verksamheten i dag består av att tillverka hängetiketter, eller tags, en mindre trycksak med ett snöre som kan hängas eller knytas på olika produkter. Passar utmärkt för produkter som inte har någon förpackning och där tillexempel designen på produkten ska framhävas och inte emballaget.

Dessa hängetiketter är Bok och Tryck marknadsledande på i landet och all produktion sker helt maskinellt. Hängetiketterna går även att få med en öljett och med ståltråd i stället för snöre för märkning inom tillexempel verkstadsindustrin. Hängetiketter med tillhörande ståltråd är Bok och Tryck ensamma om att producera maskinellt och maskinen är framtagen och utvecklad under flera år och är unik i sitt slag.

Uppdragsbeskrivning:

Möjligheten till att maskinellt ta fram hängetiketter med ståltråd är en relativt outforskad potentiell marknad för Bok och Tryck. Idag letar kunderna med det behovet upp dem. Uppdraget består därför i att undersöka marknaden mer grundligt och göra en marknadsanalys som i sin tur konkretiseras i en marknadsplan och en strategi över hur marknaden kan bearbetas.

Marknaden behöver identifieras då det med all säkerhet finns helt nya områden som produkten kan användas på. I arbetet ingår att undersöka vilka tänkbara kundsegment som finns, nationellt och internationellt, för att ta reda på var behovet finns. Ta reda på vilka konkurrenterna är och vilka alternativa lösningar som används idag. I marknadsplanen bearbetas den insamlade informationen till mer konkreta strategier om hur kunderna kan nås, vilka kanaler som finns, återförsäljare, m.m.

För mer information kontakta Matz Andersson, tfn 0278-105 47.



  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.