Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2003-01-08

Marknadsanalys - Att nå nya kunder (KA 12)

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Företaget, som finns i Borgholm på Öland och har sex anställda, startades 1943 och köptes av nuvarande ägaren 1991. De tvättar allt medan den största andelen ligger på tvättning åt hotell och då främst lakan. Upptagningsområdet är hela Öland och på fastlandet sträcker det sig från Mönsterås, Kosta till Mörebygden. Den mest intensiva tiden är under sommaren då företaget tvättar upp till 3 ton per dag medan det vintertid ligger runt 800 kr per dag.

Syftet är att göra en genomgripande marknadsanalys av företagets presumtiva kunder och hur företaget ska lägga upp sin marknadsföringsstrategi därefter. Företaget har idag ingen strategi för hur deras marknadsföring ska ske. Nya kunder kommer genom personliga kontakter och genom det goda rykte som företaget har. Nu vill de ha undersökt hur presumtiva kunder gör när de söker leverantörer, hur de själv ska kunna möta kundernas behov och hur de ska få fler kunder. Frågor som då ska kunna besvaras är: vad behövs i marknadsföring och är Internet med hemsida ett bra alternativ?


  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.