Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2011-06-21

Studentuppsats: Kundbeteende Analys

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
IKEA Svenska Försäljnings AB är ansvarig för varuhusverksamheten i Sverige. Idag finns det 17 varuhus spridda över landet från Haparanda till Malmö, IKEA Hemma i Älmhult samt ett Service Office i Helsingborg. Totalt är vi ca 6.000 anställda. Vi som jobbar på Service Office i Helsingborg supportar varuhusen med riktlinjer inom försäljning, marknadsföring, kommunikation i varuhusen, restaurang, säkerhet, logistik, kundservice, IT, expansion, administration, information och HR.


Vi gör saker annorlunda.
Det hoppas vi du också gör.

Studentuppsats: Kundbeteende Analys
IKEA Svenska Försäljnings AB, Service Office, Helsingborg
Utförs på varuhusen i Malmö, Helsingborg eller Göteborg


Syftet med uppsatsen är att studera och beskriva konsumenters köpbeteende på IKEA.
Detta genom att titta på hur vi bygger våra butiker, placerar vårt sortiment samt möter kunden i den personliga försäljningen. Hur kan vi på IKEA förstå dessa beteenden och genom detta öka vår konvertering av besökare till kunder och förenkla köpprocessen.
Det handlar om ökad kundnöjdhet, ökad försäljning och bättre effektivitet.


Vi vill att ni genomför kundundersökningar. Detta genom att ta fram frågematerial, definiera kriterier för utförandet, genomföra undersökningen samt sammanställa resultat och ge rekommendationer. Följande områden har vi ett extra behov av att undersöka:

• De kunder som lämnar SULTAN studion på varuhuset utan att köpa en madrass, vad är det som gör att de väljer att inte köpa en madrass hos oss. Är det produkturvalet, priset, stilen etc?

• Vilka urvalskriterier styr kundens beslut vid köp av byråer, matrumsmöblemang, fåtöljer, soffbord, mattor, ljus.

• Hur stort är behovet av bemanning för olika delar av vårt sortiment för att öka försäljningen?

• Storleken på vårt sortiment (antal artiklar), hur påverkar det kundens uppfattning om varuhuset?

• Vitaliteten (omhändertagandet av säsong och aktivitetssortiment)i varuhusen, hur mycket påverkas kunden av detta? Märker man det?

Vi söker studenter inom Retail Management med intresse för heminredning/livet hemma och mötet med kund. Du är utåtriktad och intresserad av IKEA som företag. Vi ser helst att du har kunskap av att arbeta med marknadsanalyser och kommunicerar bra både på svenska och engelska. För uppdraget söker vi studenter i närheten av våra varuhus i Göteborg, Malmö eller Helsingborg, där kundundersökningarna kommer att äga rum.

Ansökan senast: 2011-09-18.
Uppstart : Hösten 2011

För mer information om tjänsten, kontakta Fredrik Segreland på 042-44 43 546 eller Anders Sassart på 042-44 43 506.
Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att ringa IKEA HR Service Centre på 0476-58 75 00.

Vi ser fram emot din ansökan!


  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.