Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2009-12-02

Hur kan ett företags CSR satsning påverka företagets lönsamhet och varumärke?

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Bakgrund
TEKO Sveriges textil & modeföretag är en av 50 bransch och arbetsgivarorganisationer under Svenskt Näringsliv. Som huvudsaklig branschorganisation för tekoföretag i Sverige med drygt 200 medlemsföretag, representerar TEKO textilföretag inom mode/konfektion, inredningstextil samt teknisk textil, i Sverige och internationellt. Inom miljöområdet är vår ambition att uppmuntra såväl medlemsföretag som andra textilföretag att arbeta aktivt med miljöförbättrade insatser. Under 2009 har TEKO tagit nya grepp inom miljöområdet genom att istället för den traditionella Miljöhandboken lansera en webbaserad miljöhandbok. Miljöhandboken är uppbyggd efter det internationellt välkända webbverktyget Wikipedia och har fått namnet TEKOwikin.

Problembeskrivning
Att som företag kunna visa på ett engagemang inom CSR har under de senaste åren gett en positiv bild av företaget och setts som ett steg i rätt riktning, ett viktigt ansvarstagande och ökad seriositet, Genom att ett företag på olika sätt arbetar aktivt med miljöfrågor ger företaget ett naturligt bidrag till att minska negativ miljöpåverkan, men har även miljöarbete andra positiva effekter? Vi vill undersöka på vilka sätt och i vilken omfattning som ett gediget CSR/miljöarbete kortsiktigt och långsiktigt påverkar ett företags varumärke. Hur värdefullt är egentligen miljöarbete? Hur påverkar företagens satsningar på miljö företagets goodwill? Hur tjänar ett företag på ett effektivt miljöarbete?

Vi ser att du/ni genom ett examensarbete undersöker ovan frågeställningar och utvecklar en modell för att analysera hur miljöarbete påverkar företagets varumärke. I uppgiften skall ingå analyser och jämförelser av 3-5 referensföretag med uttalad miljöpolicy och CSR plan, om möjligt beräkningar/uppskattningar av ROI av miljö satsningar och vad som krävs för att förvalta miljösatsningar för att de ska återbetala sig i form av ett stärkt varumärke hos konsumenter.

Det handlar om
– att analysera referens företag
– att beräkna/skatta vilken utväxling företag har av miljösatsningar
– att undersöka hur miljösatsningar bör förvaltas/externaliseras

Relaterade ämnesområden
Varumärken, textil, modemiljöarbete, ROI

Förutsättningar
Omfattningen är 30 högskolepoäng och arbetet ska utföras under vårterminen 2010. Du/Ni bör gå en ekonomiutbildning eller motsvarande med inriktning eller särskilt intresse för textil. Vi ser gärna att ni är 2 studenter som skriver tillsammans. Ersättning utgår om 8000 SEK samt ersättning för eventuella resekostnader.

Ansökan skickas senast 2009-12-19 till [email protected] eller [email protected] och ska innehålla:
• CV / Meritförteckning
• betyg
• personligt brev
• förslag på examinator eller handledare från det egna universitetet.

OBS! Ansökningar behandlas löpande - ansök idag!

Uppsatsskrivaren/arna meddelas dock senast den 10 januari.

  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.