Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2006-01-23

Marknadsundersökning av lufttorkad chark.(70)

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
I flera hundra år har konsten att konservera sitt kött funnits genom att salta och lufttorka det. Marknaden idag är enorm världen över. Det finns mängder av olika charkprodukter som tillverkas enligt lufttorkningsmetoden. Mest känd är den lufttorkade skinkan från Italien och Spanien. Till Sverige dock, nådde denna härliga delikatess oss genom sitt stora genombrott i början av 90-talet. Sedan dess har intresset för skinkan bara ökat. Dels genom svenskarnas ökade matintresse och matmedvetenhet, dels genom resande och nyfunna matkulturer. Den lufttorkade skinkan är här för att stanna, oavsett var den må komma ifrån. Den anses som en ljuvlig delikatess och används mycket flitigt på våra tallrikar. Kvalitet och smak varieras bl.a. av saltningsmetod och lagringstid.
I Sverige har vi dock en mycket sparsmakad, näst intill obefintlig produktion av just denna skinka, baserat på marknadsandelar i Europa. Varianter på kokta, rökta, källarrökta, enrisrökta etc., finns det dock gott om.
Nu till själva ärendet.
Marknadsundersökning och kartlägga följande om lufttorkad chark:
-importvolymer
-svensk produktion
-konsumtion (volymer,geografiskt)
-allmänna erfarenheter om produkterna
-har ursprungsland någon betydelse
-hur mycket man är beredd att betala för denna delikatess
-betyder Sverige som ursprungsland ett mervärde
-ev. erfarenheter av Gotländska matprodukter och matkultur
-betyder Gotländskt ursprung ett mervärde på en matprodukt
-hur stort intresse finns för Gotländska högkvalitativa lufttorkade delikatesser
-m.m
Undersökningen kan omfatta konsumenter, restauranger, grossister och delikatessbutiker.


  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.