Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2005-03-31

Marknadsstrategi upplevelseindustri

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Vi är ett nybildat dotterbolag som satsar på den nya upplevelseturismen och har fokus på naturupplevelser. Den nya verksamhetsinriktningen blir upplevelseresor med fokus på skoter och naturupplevelser i norra Dalarna, där meningen är att vi likt charterresearrangörer har färdiga paket med hyfsat fria ramar för kunden. Vi tillhandahåller maskiner, guider, boende, mat och olika former av aktiviteter eller resmål.

Kärnan är att lyfta fram den idag outnyttjade enorma resurs i form av natur och kultur som finns i Sveriges inland. Det finns möjlighet till allt från lyxiga sviter i hotellmiljö och rekreation till jakt, fiske och övernattning i kolmila, milsvidd orörd vildmark att uppleva från skoterleden. Allting sker i symbios med naturen, givetvis starkt kontrollerad av guider.
Helt enkelt unika upplevelser i unika outforskade miljöer kombinerat med känslan av att själv styra sin resa med hjälp av skotern och ta sej fram på ställen långt bortom annars tillgänglig mark.

Det vi behöver hjälp med, eller det vi känner att ett exjobb kan tillföra oss är det grundläggande arbete som krävs innan vi kan starta upp verksamheten. För att slippa skjuta med hagelbössa och hoppas att vi träffar vill vi helt enkelt i förväg positionera oss så att vi träffar rätt målgrupp, med rätt marknadsföring som för övrigt blir mycket omfattande de första tre åren.

Det vi önskar av en student som tar detta som exjobb är:
Grundläggande marknadsanalys/undersökning
Målgrupps - segment analys
Marknadskartläggning/marknadskanaler
Framtids - möjlighets analys
Medverkande vid utformning av produkter inom upplevelseturismen.


  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.