Exjobbsförslag från företag
Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.
Förslaget inkom 2003-03-20
RFID-teknik i fordonstillämpningar
OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Tagmaster är ett företag som utvecklar och marknadsför utrustning för trådlös identifiering av främst fordon med så kallad RFID-teknik (Radio Frequency IDentification). En ID-bricka, stor som ett kreditkort, placeras oftast i fordonens vindruta t.ex bakom backspegeln. ID-brickan innehåller en unik identitet. ID-brickan har interna batterier som genom användande av s.k. ¿backscattering¿-teknik ger en livslängd på 10 år eller mer. När fordonet passerar en kommunikator registreras ID-brickans unika identitet. Denna information kan samlas i en databas.
Tekniken som sådan används sedan många år för inpasseringskontroll, fabriksautomation, logistikflödesstyrning och andra tillämpningar där kraven på kommunikationsräckvidd är måttliga (<10 m) och där kraven är hårda avseende tillförlitlighet, kostnad och batterilivslängd. Tekniken kan i en framtid komma att ersätta streckkoder även vid enklare tillämpningar.
För att bedöma det aktuella trafikläget och för trafikplanering vore det intressant att samla information om hur individuella fordon färdas i trafiken. Tagmaster startar därför ett projekt med syfte att studera möjligheten att läsa av ID-brickor placerade i fordon med hjälp av kommunikatorer som placeras ovanför vägbanan. Genom att ha kommunikatorer utplacerade på tillräckligt många punkter i vägnätet och tillräckligt många fordon försedda med ID-bricka kan man erhålla information om trafikens hastighet i olika vägavsnitt och färdvägen för ett stort antal fordon.
Examensarbete:
Det föreslagna examensarbetet innehåller teoretisk analys och verifing genom mätningar för att verifiera om TagMasters RFID-system kan användas i fordonstillämpningar med krav på lång räckvidd. I analysen beräknas förväntade prestanda baserat på antenndiagram för kommunikator och ID-bricka, uteffekt, känslighet och andra relevanta parametrar för ingående komponenter. Dessutom beräknas och mäts inverkan av miljöfaktorer som snö, is och placering av ID-brickan i fordonets vindruta. Baserat på detta och på den tid som krävs för att läsa en ID-bricka beräknas maximal passagehastighet under olika förhållanden. Uteffekt, val av antenner och mod för datakommunikation varieras för att hitta en optimal kombination.
Analysresultatet verifieras i test varvid en standardkommunikator modifierats på lämpligt sätt. Testet utförs i Kista på lämplig plats och på Bromma flygfält.
Kolla även in Boutique Hotels Singapore,
Boutique Hotels Hong Kong,
Boutique Hotels Shanghai,
Boutique Hotels Dubai,
Boutique Hotels Los Angeles,
Boutique Hotels Denver,
Boutique Hotels Dallas,
Boutique Hotels Philadelphia,
Boutique Hotels Bath,
Boutique Hotels Santorini,
Boutique Hotels Portugal.
Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.
